Opleiding / Vorming / Lezing

Onze eigen opleidingen

Sociale weerbaarheid en zelfvertrouwen stimuleren bij kinderen

Deze opleiding beoogt een zeer praktische en doelgerichte opleiding rond psychosociale weerbaarheid, sociale vaardigheidstraining en het stimuleren van zelfvertrouwen bij kinderen en jongeren.

Sociale vaardigheden zijn de basis voor een optimaal zelfvertrouwen. Als kinderen onvoldoende zelfvertrouwen of te weinig sociale vaardigheden hebben dan ondervinden zij hier veel hinder van. We kunnen kinderen en jongeren echter via doelgerichte oefeningen en opdrachten stimuleren in het ontwikkelen van deze vaardigheden en bijgevolg hun zelfvertrouwen op te krikken.

Deze opleiding beoogt een zeer praktische en doelgerichte opleiding rond psychosociale weerbaarheid, sociale vaardigheidstraining en het stimuleren van zelfvertrouwen bij kinderen en jongeren.

Na afloop van deze opleiding ben je in staat om zelf te werken met kinderen en jongeren rond zelfvertrouwen en sociale vaardigheden.


Meer info…

Lezingen

Lezing SOS Examens

Lezing: SOS examens

Omschrijving Nog even en het is examentijd. Voor veel leerlingen en ouders een spannende en soms stresserende tijd. Hoe ga ...
Verder Lezen

Logo KLimVorming in samenwerking met Centrum Klim, Sint-Niklaas

Werken met tekeningen

In tekeningen komt onbewust naar voor wat niet gezegd of gedacht kan worden. Werken via tekeningen en tekeningen kunnen ‘lezen’ is een krachtige methodiek zowel bij kinderen, jongeren als volwassenen.
Via deze praktische opleiding krijg je inzicht in hoe je met tekeningen kunt werken, wat je eruit kunt afleiden, welke soorten tekeningen je kunt laten maken en aandachtspunten leren herkennen. Je leert hierbij rekening houden met de belevingswereld en de context van de tekenaar. Je leert een kijk krijgen op de onbewuste leefwereld van de tekenaar. Je leert oog krijgen voor details en de betekenis ervan. Uit een tekening kun je waardevolle informatie halen over hoe een kind/ volwassene zich voelt en waar het behoefte aan heeft.
De opleiding wordt gegeven vanuit een psychodynamisch en psychoanalytisch referentiekader.
De opleiding is toegankelijk voor iedereen die met kinderen, jongeren en volwassenen werkt.


Meer info…

Relaxatietechnieken bij kinderen en jongeren

Heel wat kinderen staan onder constante druk en ervaren wel eens stress. Veel mentale en lichamelijke klachten van kinderen hebben hun oorsprong in het onvoldoende ontladen van stress. Er is ook een sterk verband tussen stress en onderpresteren.
Relaxatie is een basisvoorwaarde voor een gezond leven en een voorwaarde om tot leren te komen. Zonder rust/ ontspanning is er geen mogelijkheid tot groei. We hebben rust nodig om te kunnen integreren; om alle verschillende prikkels en indrukken te filteren, opdoen en verwerken.
Deze opleiding beoogt een zeer praktische en doelgerichte opleiding rond relaxeren en oefeningen om te kunnen relaxeren met kinderen. De technieken zijn toepasbaar binnen onderwijs, gezin, jeugdbeweging, internaat als in een therapeutische setting.


Meer info…

Sociale vaardigheden en weerbaarheid bij kinderen en jongeren

Sociale vaardigheden zijn de basis voor een optimaal zelfvertrouwen. Als kinderen onvoldoende zelfvertrouwen of te weinig sociale vaardigheden hebben dan ondervinden zij hier veel hinder van. We kunnen kinderen via doelgerichte oefeningen en opdrachten stimuleren in het ontwikkelen van deze vaardigheden en bijgevolg hun zelfvertrouwen op te krikken.
Deze opleiding sociale vaardigheden en weerbaarheid bij kinderen en jongeren beoogt een zeer praktische en doelgerichte opleiding rond sociale – emotionele ontwikkeling, sociale vaardigheidstraining en het stimuleren van zelfvertrouwen bij kinderen.
Na afloop van deze opleiding ben je in staat om zelf te werken en spelen met kinderen rond zelfvertrouwen, weerbaarheid en sociale vaardigheden.


Meer info…

Logo AIHPVorming in samenwerking met AIHP

Integratieve kinder-en jeugdpsychotherapie

In het werken met kinderen en jongeren is een goede, nauwe aansluiting met het kind en de jongere essentieel: kinderen hebben een andere taal: doe-taal, speel-taal, voel-taal en woordenloze-taal. Vanuit dit oogpunt worden een breed spectrum aan counselingsattitudes, technieken en vaardigheden aangeleerd.

Naast een grondige studie van levenslooppsychologische inzichten komen ook veel interventies en werkvormen aan bod om groei en verandering bij het kind/ de jongere te stimuleren.


Meer info…

 Wenst u een opleiding, vorming of lezing op maat?

Elk thema kan als lezing/infoavond of als workshop georganiseerd worden in een sessie van 2 of 3 uur, een halve dag of een hele dag.

Elk thema kan aangepast worden naar gelang de doelgroep (ouders, CLB medewerkers, leerkrachten,…) en naargelang de verwachtingen (infosessie, lezing, opleiding, workshop,…)

Elk thema kan aangepast worden naar diverse leeftijden (basisonderwijs, secundair onderwijs, hoger onderwijs).

Onze opleidingen en lezingen zijn vooral zeer praktijkgericht en bevatten steeds tips en handvaten voor ouders/leerkrachten of hulpverleners. De opleidingen worden op een activerende manier gebracht.

Neem contact met ons op indien u bijkomende vragen heeft of een offerte wenst aan te vragen.

Faalangst en prestatieangst

  • Wat is faalangst?
  • Wat is prestatieangst?
  • Kenmerken.
  • Oorzaken.
  • Andere manier van denken.
  • Begeleiding.
  • Tips.

Stress en onderpresteren

  • Wat is stress?
  • Uitingsvormen van stress.
  • Negatieve gevolgen van stress.
  • Verband tussen stress en onderpresteren.
  • Tips en handvaten.

Leerstoornis of neurodiversiteit?

Steeds meer leerlingen hebben leerstoornissen: dyslectie, dyscalculie, dyspractie,… Ook binnen onderwijs heeft dit een invloed.
Er zijn nieuwe inzichten rond leerstoornissen. Is dit een belemmering of zitten hierin ook positieve aspecten.

  • Nieuwe inzichten.
  • Studietips.
  • Psycho-educatie.

Help een tiener in huis!

  • Moeilijkheden
  • Uitdagingen!
  • Het belang van communicatie.
  • Tips en handvaten.

Digitale kinderwereld: Uitdagingen in opvoeding

  • Voordelen
  • Gevaren
  • Wat nu met opvoeding
  • Tips en trics
  • Handige websites

Schermgebruik bij jongeren

Steeds meer leerlingen hebben leerstoornissen: dyslectie, dyscalculie, dyspractie,… Ook binnen onderwijs heeft dit een invloed.
Er zijn nieuwe inzichten rond leerstoornissen. Is dit een belemmering of zitten hierin ook positieve aspecten.

  • Verborgen mogelijkheden.
  • Uitdagingen en valkuilen.
  • Gevaren bij overmatig schermgebruik.

Let nu even op! AD(H)D

  • Wat is ADHD?
  • Kenmerken.
  • Kwaliteiten.
  • Sticordimaatregelen.
  • Belang van belonen – structureren en begrenzen.

ASS

  • Wat is ASS?
  • Sociaal verkeer.
  • Contextblindheid.
  • Communicatiemoeilijkheden.
  • Ondersteuningsmaatregelen.
  • Tips & trics.

Opvoedingsstress

  • Opvoedingsvragen
  • Uitdagingen in opvoeding
  • Structureren
  • Begrenzen vs belonen
  • Tips en trics

Vraag hier uw opleiding, vorming of lezing op maat aan!